כתבות

תכנון בית ספר – נקודת המבט של הארכיטקט

מאת: דוד נופר | 2007

בתהליך התכנון יש חדירה לטריטוריה סובייקטיבית, בעיקרה כאדריכל: יוצר, מקבל הנחיות כלשהן ואז פועל. חלק אחד פועל "כאוטומט", קיימות הנחיות מובנות ותקנים ברורים.האדריכל מבצע תרגום של מוצרים ושל מצבים לשפה אדריכלית, מהכתב לשרטוט בתרגום סובייקטיבי. חלק אחר – יצירתי. כאן הארכיטקט בא לאפיין, לזהות לחבר ולעבוד עם חמשת החושים או חלקם ולא על פי קטלוג. אני נמצא במרחב הזה: חלקו קטלוגי וחלקו יצירתי. לפי דעתי החלק המעניין ביותר הוא בקטע הסובייקטיבי של האדריכל "הטוב" "המוכשר", זה הנותן ערך מוסף גבוה יותר. זה גם מה שעושה את ההבדל בין עבודה רגילה פונקציונלית לעבודה יצירתית ....
>

לפרוץ את גבולות השטח

מאת: שירה רז משולם | 2013

>

אבן באדריכלות המחר

מאת: דוד נופר | 6.12.04

הרצאה במסגרת יום עיון בנושא: חיפויי חוץ קשיחים מאבן
>

אדריכלות כפועל יוצא

מאת: דוד נופר | 6.4.05

אדריכלות מבני ציבור כמשל.
>

הרצאה ביום עיון בנושא בטיחות במוסדות חינוך

מאת: דוד נופר | 2005

הרצאה ביום עיון בנושא בטיחות במוסדות חינוך א. משרד מעסיק עובדים. העובדים אינם בעלי נסיון מעשי וודאי לא נסיון משפטי להפעיל שיקול-דעת שהוא מנת חלקו של בעל המשרד. הנדסאים, אדריכלים ואנשי צוות.
>

אדריכלות דמיונית ווירטואלית בהולנד וביפן

מאת: דוד נופר | 2003

אפשר להתייחס להסטוריה של הארכיטקטורה ההולנדית בדרכים שונות. לדוגמא, על בסיס התפתחות צורות הדיור (מצריפים למגדלי מגורים), או טכנולוגיית הבניה (מבתי עץ לקופסאות זכוכית). אחת מהדרכים המקובלות לסכם הסטוריה היא דרך הזרמים/האופנות.
>

הטמעת חזון אדריכלי ופדגוגי בתכנון מוסדות חינוך בארץ ובעולם

מאת: דוד נופר | 2003

הדור שלנו, ברגעים ובפרפורים האחרונים לפני האדריכלות הוירטואלית – מתחיל בהתנסות בשימוש באדריכלות של משמעות, היינו שימוש במשמעויות ובתכנים שאותם קשה להביע באמצעים המקובלים.
>

הרצאה בנושא בחירה חופשית

מאת: דוד נופר | 2004

המושג של בחירה מתקיים בכל מסכת החיים. החל מאברהם אבינו והנסיונות. הבחירה באמצעות החושים ולא רק באמצעים רציונליים היא מתקיימת. אנו נוטים לשייכה בעיקר לתחומי האמנות והקולנוע, ואז שיפוט רציונלי (מאוחר יותר) שכלתני.
>

מעטה צורני לשפה אדיכלית במבני ציבור

מאת: דוד נופר | 2004

הדור שלנו, ברגעים ובפרפורים האחרונים לפני האדריכלות הוירטואלית – מתחיל בהתנסות בשימוש באדריכלות של משמעות, היינו שימוש במשמעויות ובתכנים אותם קשה להביע באמצעים המקובלים.
>

בבואה אדריכלית שיג אמנותי: מוזיאון אגם כמשל

מאת: דוד נופר | 2013

מבנה המוזיאון מלווה את המוטיבים הקשורים ביצירותיו של יעקב אגם. יצירתו של יעקב אגם מציגה את עקרון המציאות כהתהוות מתמדת , והמבקר במוזיאון אמור להשתתף בחווית ההתחדשות והיצירה המתמשכת. הביקור במוזיאון מבוסס על תנועה . התנועה בתוך המבנה נעשית במסלולים מוכתבים, בין החללים, בתוכם, לאורך רמפות ובתוך אולמי התצוגה.
>

התהוות מקומית באדריכלות

מאת: דוד נופר | 2004

ועידת העסקים זהו מונח עסקי, הבא לשלב אינטרסים עם דמויות, להחליף, להמיר, להשפיע, לקחת ולתת. מושב האדריכלים הוא טרמפיסט. הוא מנסה להשפיע במרוכז, מעשה יומיומי שלנו מול המזמינים המזדמנים. גם לנו יש אינטרס מקצועי משותף, ברור ועקבי. ההסברה המקצועית שלנו לא נחה לרגע.
>

הרצאה בכנס אדריכלים – "קליל"

מאת: דוד נופר | 20.4.05

הכותרת האירונית "לכתוב במים" היא, כמו קורביזיה, יותר אמן מארכיטקט, בהקדמה לספרו "עידון והשתרגות" משמשים פלטפורמה למסעו. אדריכלות קשורה למקום בשונה ממוסיקה, ציור, פסל, צילום, ספרות. הקונסטרוקציה (לא הניידת) משתרגת עם המקום.
>

חושים

מאת: דוד נופר | 2011

אוסטריה, לנגנלואיס, לואיסיום: מלון מרכז מבקרים ויקב, אדריכל סטיבן הול. בלנגלואיס בנה הול מרכז מבקרים על בסיס יקב עתיק. המבנה עומד בודד כ"ייבשת אבודה" המרוחקת קמעה מקומפלקס של אזור התיירות הסמוך.
>

בית הספר – חשיבותה של הקליפה, ההקשר והמשמעות

מאת: דוד נופר | 2004

בתקופה בה ניזון העולם הפדגוגי מגישות חינוכיות חדשניות, מקבילה להן דרך בתחום האדריכלי. העיצוב הארכיטקטוני של בית הספר מושפע מהרוחות המנשבות ב"חללה של האדריכלות", המשמעויות, ההקשרים, המושגים, הסמלים והצורות.
>

מבני ציבור – "הווה של פתרון ושל חלום"

מאת: דוד נופר | 2005

עברה של אדריכלות מבני הציבור רווי עונג. הוקדשו לה מירב המאמצים, האמצעים ועיקר תשומת הלב. הפירמידות, הבזיליקה, הקתדרלה, היכל התרבות, הספריה, המוזיאון, ורבים אחרים היוו את העוגנים הדתיים, חברתיים ותרבותיים.
>

מבנה ציבור – צל כלכלי

מאת: דוד נופר | 2003

עברה של אדריכלות מבני הציבור רווי עונג. הוקדשו לה מירב המאמצים, האמצעים ועיקר תשומת הלב. הפירמידות, הבזיליקה, הקתדרלה, היכל התרבות, הספריה, המוזיאון, ורבים אחרים היוו את העוגנים הדתיים, חברתיים ותרבותיים. אלו יצרו את הככרות שבסמוך, את המתוה העירוני, השדרות אליהן הובילו ואת המירקם הבנוי.
>

גובהו של מקום – עומקו של בנין

מאת: דוד נופר | 2005

ערכה של הרגישות הרבה אליה נקלענו ע"י המעורבים והמתערבים השונים, לא פחות מנשוא הדיון. תרומה נדירה, גיל המבנה וצוות אדריכלים מעולה. הצורך בשיקומו של המבנה קיים משכבר. החשש לגעת. כבודו של המבנה נרמס זה שנים רק מהיסוסים וחששות של גישה.
>

כאשר המגבלות הופכות להשראה - ראיון עם דוד נופר

מאת: שירה רייז משולם | 2013

השולחן במשרד של האדריכל דוד נופר שתכנן את מרכז רון ורדי ועוד מבני ציבור רבים בארץ, נראה בדיוק כפי שדמיינתי לעצמי ששולחן של אדריכלים צריך להיראות - גיליונות על גבי גיליונות של שרטוטים ידניים, כן ממש כמו פעם, היו מפוזרים על השולחן - ולפי דעתי אין מראה יפה יותר מזה למשרדו של אדריכל.
>

בית הספר למחוננים ''רון ורדי'' בראשון לציון: גם המבנה מצטיין

מאת: מיכאל יעקובסון | 19.12.2013

810 תלמידים מרחבי העיר והסביבה מקבלים כאן, יום בשבוע, טעימה רב-תחומית בשלל נושאים מדעיים ואחרים. המוסד מנציח את רון ורדי, תלמיד מחונן שנהרג במלחמת לבנון. אביו, ידידיה, מדריך את התלמידים במתקני המדע המשחקיים שבנה בשבילם. התכנון המוצלח העלה את המוטיבציה להירשם
>

ראיון עם האדריכל דוד נופר, ממשרד נופר אדריכלים - ארכיג'וב

מאת: ליאת גלבוע | 2013

"...בזהות האדריכלית של מבנה יש מידה של רצון לשקף את תפקידו, הופעתו והקשרו לקונטקסט הסביבתי. הזהויות האלה מסייעות להגדיר את צורת המבנה..."
>

אדריכלות-זה של פתרון ושל חלום

מאת: אדריכל דוד נופר | רביעי, 03 נובמבר 2010 20:39

עברה של אדריכלות רווי עונג. הוקדשו לה מירב המאמצים, האמצעים ועיקר תשומת הלב. הפירמידות, הבזיליקה, הקתדרלה, היכל התרבות, הספרייה, המוזיאון, ורבים אחרים היוו את העוגנים הדתיים, חברתיים ותרבותיים. אלו יצרו את הכיכרות שבסמוך, את המתווה העירוני, השדרות אליהן הובילו ואת המרקם הבנוי.
>

שקיפות עמימות ופורוזיביות

מאת: דוד נופר | אוגוסט 2012

אני חושב משמע אני קיים.דה-קארט אני רואה. מה אני רואה? מה אני אמור לראות? מה יכול הייתי לראות? ראיתי. מה ראיתי? מה ראיתי מכל מה שהסתכלתי ומה נשאר מכל מה שראיתי? אני אדריכל. מה אמור אני להראות? מה יישאר מכל מה שאראה? ועוד, ועוד... הנראה והבלתי נראה הופיעו במקרא, בפרשנויותיו, באמנות, באדריכלות, בפילוסופיה ובתחומים רבים נוספים. מושג השקיפות עבר גלגולים רבים. אדריכלות שקופה היא מושג טעון, מזמין ומרמז. המושג מייצר ציפיות למראות נוספים, מעבר או בתוך. ננסה במהלך הכנס לבחון ולהרחיב את הפרשנויות והמשמעויות הנובעות ממנו. המילה 'השקפה' היא דו משמעית: הסתכלות אך גם ומעל לכל - ראייה ותפיסת עולם.
>

תכנון עם נשמה – גישות בעולם

מאת: דוד נופר | 2009

סוגיית הקובייה המופשטת ו-"הקופסתית" מעסיקה כיום רבים וטובים מאדריכלי התקופה. הללו מנסים להבין את מבנה הקובייה המופשטת וכל-אחד בדרכו הייחודית מחפש דרך להגיע לשילוב יחדיו של אלמנטים ופונקציות באופן הרמוני. נראה כי למרות מגוון התוצאות העיקרון החשוב נשמר: הקובייה מתפקדת כמעטפת מימברנית המעשירה ושומרת על החיים שבתוכה.
>

מקורות תכנון המוזיאון ליהדות בברלין

מאת: דוד נופר | 2009

ורות תכנון המוזיאון ליהדות ברלין \ דניאל ליבסקינד כאמור, סיפור האגף החדש, עלותו היקרה ואישורו ב-1991 למרות הבעיות הכלכליות של ברלין המאוחדת התעלה מעבר למבנה ציבורי מוניציפלי. היה רצון להקים גלעד מונומנטלי בנוסף להשגת משמעויות מוזיאוניות, אמנותיות, תיעודיות והיסטוריות. מטען כבד של השואה רבץ על הבניין מתחילתו ועד היום כרקע וכסב-טקסט, מלווה ברגשות אשם גרמניים. ובעצם נוצר מוזיאון המחבר בין עבר לעתיד ומלווה הן את היסטוריית יהודי גרמניה והן את היסטוריית העיר. כלומר, כמעין מוזיאון בתוך מוזיאון, מתקרב האגף של ליבסקינד לבניין הבארוקי של מוזיאון ברלין, משיק לו תכנית ומבנית אך בה בעת יוצר קונטרסט מובלט וייחודי.
>

בבואה ומובאה-בבואה של מקום ושל זיכרון

מאת: דוד נופר | 2008

א. רקע. בבואה במדיה, בספרות ובארכיטקטורה. אדריכלות שקופה, משתקפת בעלת השקפה – שלוש מילים שונות במשמעותן ומתחברות בהרכב אחד – נשוא דיוננו. כל אחד ממושגים אלו מייצר צפיות לנראה ולבלתי נראה, מעבר או בתוך. מושגים אלו נשתמשו ונתגלגלו באמנות, בפילוסופיה, באדריכלות, במקרא ועוד.
>

שימוש בחומרי גמר - מתכות

מאת: דוד נופר | 2007

"מזה שנים מס' קיימת בכל העולם מגמה אדריכלית ועיצובית של חיפוי מבנים באמצעות מתכות ובאמצעות תלייה אבן יבשה. הדבר מופיע במבני מסחר ותרבות וגם בא לידי ביטוי בפרוייקטי מגורים יוקרתיים. זהו אלמנט פונקציונאלי ודקורטיבי כאחד וניתן לראות אותו באירופה, בארה"ב וביפן ולאחרונה גם נפוץ בישראל.
>